Naar inhoud

The right strategy.

Met stra­te­gi­sche HR hel­pen we orga­ni­sa­ties om te groei­en, inno­ve­ren en hun mis­sie waar te maken via data, stra­te­gie design en het empo­we­ren van men­sen.

Horizon kantoor 25042024 018

Meer impact met je HR team.

We hel­pen je de belang­rijk­ste 3 obsta­kels aan te pak­ken rich­ting meer impact met HR. We objec­ti­ve­ren jul­lie busi­ness noden, cre­ë­ren HR data oplos­sin­gen en onder­steu­nen je naar een matuur leiderschapsteam. 

  1. Doe de business impact scan

    We cre­ëer­den een objec­tie­ve metho­do­lo­gie om de meest impact­vol­le zaken voor HR vol­gens de busi­ness in kaart te brengen.

  2. Bouw data inzichten

    We star­ten met co-cre­a­tie van een basic dash­board. Ver­vol­gens gaan we rich­ting meer data matu­ri­teit over rich­ting self ser­vi­ce dashboarding. 

  3. Ontwikkel matuur leiderschap

    We bie­den hand­va­ten die afge­stemd zijn op jul­lie bedrijfs­doe­len en zor­gen zo voor meer tijd voor HR om zich stra­te­gisch te positioneren.

Doe de business impact scan

Horizon kantoor 25042024 048
busi­ness impact scan

Hoe gaan we te werk? 

De tota­le door­loop­tijd van dit pro­ces is ander­hal­ve maand. Natuur­lijk stem­men we alles af op jul­lie tempo. 

  • Stakeholders bepalen

    We onder­zoe­ken wel­ke men­sen in jouw orga­ni­sa­tie het best geschikt zijn om hun input te leve­ren over op wel­ke manier HR meest impact kan maken. Meest­al is dit een com­bi­na­tie van HR, top mana­ge­ment en ver­schil­len­de busi­ness lines. Ver­der bepa­len we wel­ke extra cate­go­rie­ën aan het stan­daard Hori­zon model moe­ten wor­den toegevoegd

  • Survey versturen

    De sta­ke­hol­ders ont­van­gen de sur­vey en wij zor­gen voor een hoge res­pon­­se-rate. Als vol­doen­de men­sen de sur­vey heb­ben inge­vuld kun­nen we de eer­ste con­clu­sies trek­ken en de kwa­li­ta­tie­ve inter­views voorbereiden.

  • Kwalitatieve interviews

    We selec­te­ren enke­le men­sen om de resul­ta­ten ver­der uit te die­pen. We vra­gen hen sug­ges­ties te geven over hoe HR maxi­maal impact kan maken en wel­ke stap­pen nog kun­nen gezet worden.

  • Verwerken en presenteren van de resultaten 

    We maken een uit­ge­brei­de rap­por­te­ring om per sta­­ke­hol­­der-groep aan te geven waar de pri­o­ri­tei­ten lig­gen en wat reeds de sterk­tes zijn van HR.

Bouw data inzichten 

Dixon HR sfeer 14092023 217

Prin­ci­pes die lei­den tot data-gedre­ven HR strategie. 

  • Start met een statisch rapport

    In plaats van met­een een self-ser­­vi­­ce dash­board te bou­wen dat alles bevat, kun je beter de behoef­ten van je bedrijf echt onder­steu­nen. Dit doe je door een sta­tisch rap­port te maken dat hun vra­gen echt beant­woordt en dat je regel­ma­tig met hen bespreekt. Het komt te vaak voor dat deze stap wordt over­ge­sla­gen, wat resul­teert in een dash­board dat nie­mand echt van dienst is.

  • Start niet vanuit bestaande data

    We begin­nen altijd met co-cre­a­tie met enke­le bedrijfs­lei­ders om zo eerst de belang­rijk­ste vraag­stuk­ken in kaart te bren­gen waar­op een ant­woord nodig is. Pas daar­na den­ken we na over wel­ke HR-gege­vens het bes­te deze zake­lij­ke vra­gen kun­nen beantwoorden.

  • Valideer en verzamel feedback

    In plaats van direct te begin­nen met het bou­wen van een dash­board, maken we eerst een high-fid­e­li­­ty pro­to­ty­pe om feed­back te ver­za­me­len van het bedrijf. Wan­neer men­sen een tast­baar pro­to­ty­pe heb­ben om mee te wer­ken, leve­ren zij meest­al bete­re feed­back dan wan­neer ze zich moe­ten inbeel­den wat ze nodig hebben.

  • Start met een beperkt aantal stakeholders

    Iden­ti­fi­ceer de vijf belang­rijk­ste sta­ke­hol­ders en ont­wik­kel een goe­de, com­pac­te oplos­sing waar ze tevre­den mee zijn. Ver­vol­gens breid je deze oplos­sing ite­ra­tief uit.

Dixon HR sfeer 14092023 076
bouw data inzichten

Hoe gaan we te werk?

De tota­le door­loop­tijd van dit pro­ces is ander­hal­ve maand. Natuur­lijk stem­men we alles af op jul­lie tempo. 

  • Data design sprint

    We begin­nen met het inter­vie­wen van sta­ke­hol­ders om hun behoef­ten te begrij­pen, gevolgd door een work­shop waar­in we vraag­stuk­ken pre­sen­te­ren en pri­o­ri­te­ren met sug­ges­ties voor HR-data. Daar­na veri­fi­ë­ren we de vraag­stuk­ken met de sta­ke­hol­ders en ont­wer­pen een inter­ac­tief dash­board. Dit dash­board wordt geva­li­deerd door de sta­ke­hol­ders, waar­na we hun feed­back ver­za­me­len om de eer­ste ver­sie te bouwen.

  • Opbouw van terugkerende rapportages

    We scha­ke­len over naar de bouw­mo­dus met een klein maar krach­tig team om bin­nen enke­le weken een eer­ste ver­sie van het dash­board te rea­li­se­ren. We orga­ni­se­ren regel­ma­ti­ge ver­ga­de­rin­gen met de busi­ness om de data te bespre­ken en meer waar­de te cre­ë­ren. We blij­ven het dash­board ver­be­te­ren zolang dat nodig is, met een focus op data gover­nan­ce voor dui­de­lij­ke defi­ni­ties, eige­naar­schap en kwa­li­teit. Dit pro­ces blijft door­gaan tot we kun­nen star­ten met self-ser­vi­ce dashboarding.

  • Bouw self-service dashboards

    We gebrui­ken onze tal­rij­ke erva­rin­gen van het bou­wen van een sta­tisch, onge­com­pli­ceerd dash­board dat zich richt op de essen­tie, om naar self-ser­vi­ce dash­boar­ding te evo­lu­e­ren. Dank­zij regel­ma­ti­ge ver­ga­de­rin­gen heeft de busi­ness nu ook gemeen­schap­pe­lij­ke taal met HR om over men­sen­kwes­ties te pra­ten. We vor­men opnieuw een lean (power­BI gecer­ti­fi­eerd) pro­ject­team om het self-ser­vi­ce dash­board te bou­wen en te kop­pe­len aan uw bestaan­de IT-infrastructuur.

KMO Portefeuille logo vectorieel 1

Bespaar en maak gebruik van de werkbaarheidscheques

Bij Hori­zon HR stre­ven we ernaar om onze dien­sten zo toe­gan­ke­lijk moge­lijk te maken voor je bedrijf. Daar­om bie­den wij de moge­lijk­heid om onze dien­sten te beta­len met de KMO-por­te­feuil­le en werk­baar­heids­s­che­ques

Zin om samen te werken? 

Wij alvast wel! Wij onder­steu­nen HR-teams om stra­te­gi­scher, meer mis­sie­ge­richt en data-dri­ven te denken.

Dixon HR sfeer 14092023 339